Het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad.
Postbus 18
6130 AA Sittard
Sittard,19 september 2025
Betreft: Collectief verzoek om nadeelcompensatie en tijdelijke maatregelen wegens wegafsluitingen
Geacht college,
Een groep ondernemers uit Sittard-Geleen-Born, actief in onder meer de horeca, maaltijdbezorging en andere sectoren die sterk afhankelijk zijn van goede bereikbaarheid, wenden zich gezamenlijk tot mij.
De afgelopen, huidige en toekomstige perioden zijn in en rond Sittard meerdere wegafsluitingen en verkeersmaatregelen gelijktijdig ingevoerd. Dit heeft geleid tot ernstige verslechtering van de bereikbaarheid van de bedrijven en tot aanzienlijke hinder bij het bezorgen van bestellingen. De bezorgers moeten veel meer omrijden waardoor ze extra geld aan benzine kwijt zijn, en meer slijtage aan banden en voertuigen tot gevolg. Dat ze veel meer tijd kwijt zijn om dezelfde bezorgingen te doen, waardoor ze noodgedwongen met meer bezorgers/voertuigen moeten werken om dezelfde hoeveelheid orders te kunnen leveren.
Daarnaast worden deze bezorgdiensten geregeld geconfronteerd met handhavingsacties wanneer zij zeer kort parkeren om bestellingen af te leveren. Dit leidt tot extra vertragingen, kosten en verlies aan klanten, wat zeer kwalijk is.
Door deze omstandigheden lijden deze bedrijven aanzienlijke schade. Uit hun gezamenlijke administratie blijkt dat het omzetverlies gemiddeld € 200,- per ondernemer per dag bedraagt, zeven dagen per week, sinds 6 augustus 2025. Dit verlies overstijgt ruimschoots het normale ondernemersrisico.
Juridische grondslag;
Op grond van artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht en het beginsel van gelijkheid voor de openbare lasten (nadeelcompensatie) doen zij een beroep op vergoeding van de door hun geleden schade. Ze erkennen dat werkzaamheden noodzakelijk kunnen zijn, maar de gelijktijdige planning en de intensieve handhaving veroorzaken onevenredige schade voor hun bedrijven.
Wij verzoeken u om:
- 1. Vergoeding van de door hun geleden schade vanaf 6 augustus 2025 tot het moment dat de normale bereikbaarheid is hersteld. 2. Tijdelijke maatregelen om verdere schade te beperken, zoals:
- Het verstrekken van ontheffingen of parkeerkaarten voor bezorgers Het aanwijzen van tijdelijke laad- en los zones bij horecazaken Een beter afgestemde planning van toekomstige werkzaamheden.
Gelet op de ernst van de situatie, verzoek ik u dringend om een inhoudelijk en volledig antwoord op korte termijn.
Wij zien de beantwoording van deze vragen met belangstelling tegemoet.
Met hartelijke groet,
Peter Vola
