Het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad.
Postbus 18
6130 AA Sittard

Sittard,01 oktober 2025

Betreft: Officieel bezwaar tegen de voorgenomen bouwplannen op het ESCS

Geacht college,

Hierbij dien ik formeel bezwaar in tegen de voorgenomen plannen om het ESCS-terrein te ontwikkelen en bestaande sportverenigingen te verplaatsen. Dit bezwaar berust zowel op feitelijke onjuistheden in de onderbouwing van het besluit, als op strijdigheid met juridische normen en beginselen van behoorlijk bestuur.


1. Onjuiste voorstelling van sportbehoefte;

De portefeuillehouder stelt dat sportverenigingen “uit hun jasje groeien”. Dit is aantoonbaar onjuist. In Sittard zijn nog slechts drie prestatieve voetbalclubs actief, waarvan slechts twee in competitieverband spelen. Diverse clubs zijn de afgelopen jaren opgeheven wegens teruglopende leden en financiële problemen.

Het besluit mist daarmee een feitelijke grondslag en is in strijd met artikel 3:2 Algemene wet bestuursrecht (Awb), dat bepaalt dat een bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten moet vergaren. Ook wordt hiermee het motiveringsbeginsel (art. 3:46 Awb) geschonden.


2. Demografische krimp en vergrijzing;

De Westelijke Mijnstreek wordt al jarenlang geconfronteerd met bevolkingskrimp en vergrijzing. De veronderstelling dat er sprake is van een groeiende sportbehoefte onder jongeren is niet houdbaar. Het vasthouden aan dit narratief is misleidend en strijdig met het zorgvuldigheidsbeginsel (art. 3:2 Awb).




3. Geluidsoverlast en bescherming leefomgeving;

Officiele geluidsmetingen tonen aan dat padelwedstrijden 83 tot ruim 90 decibel veroorzaken. Dit overschrijdt in veel situaties de normen zoals gesteld in het Activiteitenbesluit milieubeheer (art. 2.17). Het leidt tot een aanzienlijke aantasting van de leefomgeving van omwonenden.

Daarnaast rust op de gemeente een zorgplicht op grond van artikel 22 Grondwet en artikel 1.6 lid 2 Omgevingswet om de gezondheid van burgers en een goed woon- en leefklimaat te beschermen. Het plan schendt deze verplichting.


4. Belang van natuur en milieu;

Het ESCS-terrein maakt deel uit van de Schwienswei, een gebied dat reeds veel ecologische schade heeft geleden. Verdere aantasting is strijdig met:

  • Wet natuurbescherming (art. 2.1 en 2.7), verbod op onevenredige schade aan natuur en soorten;
  • De Europese Habitatrichtlijn (92/43/EEG), verplichting tot behoud van natuurwaarden;
  • De gemeentelijke en landelijke klimaatdoelstellingen.

Juist gezien het overschot aan zware industrie in Sittard-Geleen is het behoud en de uitbreiding van natuurgebieden cruciaal om inwoners schone lucht en een gezonde leefomgeving te kunnen bieden.


5. Democratie en burgerparticipatie;

De besluitvorming is gebaseerd op onjuiste en misleidende argumenten. Dit ondermijnt het vertrouwen in de lokale democratie en is een slecht voorbeeld van burgerparticipatie.

Conform de Omgevingswet (art. 16.55 lid 1) dient participatie betekenisvol te zijn en niet te worden gereduceerd tot een formaliteit. Indien bevoegdheden worden aangewend om prestigeprojecten door te drukken, is sprake van détournement de pouvoir (art. 3:3 Awb).




6. Bestemmingsplan is geen absolute rechtvaardiging;

Hoewel het ESCS-terrein een bouwbestemming heeft, mag dit nooit het doorslaggevende argument zijn om tot bebouwing over te gaan. Deze bestemming is destijds in een politieke “vlaag van verstandsverbijstering” toegekend en weerspiegelt niet langer de actuele maatschappelijke realiteit.

Het bestemmingsplan vormt slechts een juridisch kader, maar geen verplichting tot uitvoering. Conform artikel 3.1 lid 1 Wet ruimtelijke ordening moet elk plan gericht zijn op een goede ruimtelijke ordening. Een ontwikkeling die natuur, leefbaarheid en gezondheid schaadt voldoet hier niet aan. Bovendien verplicht artikel 2.1 Omgevingswet tot een brede belangenafweging waarbij duurzaamheid, veiligheid en leefomgevingskwaliteit centraal staan.

Kortom: het enkele feit dat een bouwbestemming aanwezig is, kan en mag geen rechtvaardiging zijn om een historische fout te bestendigen. Goed bestuur vereist juist herziening van verouderde bestemmingsbesluiten.


7. Relevante jurisprudentie;

Tot slot wijs ik op vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS), waaruit blijkt dat besluiten zoals de voorgenomen bebouwing op het ESCS-terrein niet in stand kunnen blijven wanneer natuur, leefbaarheid en gezondheid onvoldoende worden meegewogen:

  • ABRvS 27 juni 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2117 (Padelbanen Zeist). De Afdeling oordeelde dat geluidsoverlast van padelbanen onvoldoende was onderzocht en dat dit een schending opleverde van het zorgvuldigheidsbeginsel.
  • ABRvS 15 juli 2020, ECLI:NL:RVS:2020:1745 (Bestemmingsplan Eemnes). De Raad van State vernietigde een plan omdat het gemeentebestuur onvoldoende rekening had gehouden met demografische ontwikkelingen en de reële behoefte aan uitbreiding.
  • ABRvS 30 juni 2021, ECLI:NL:RVS:2021:1395 (Natura 2000-gebied). De Afdeling benadrukte dat gemeenten bij nieuwe ruimtelijke plannen verplicht zijn om de gevolgen voor natuurwaarden zorgvuldig en concreet te onderbouwen.
  • ABRvS 19 januari 2022, ECLI:NL:RVS:2022:141 (Omgevingsrecht en participatie). Hier werd geoordeeld dat gebrekkige burgerparticipatie en onvoldoende transparantie in de besluitvorming leiden tot vernietiging van een besluit.

Deze jurisprudentie onderstreept dat de gemeente Sittard-Geleen niet kan volstaan met verwijzing naar een bestaande bouwbestemming of vage aannames over sportbehoefte, maar verplicht is tot een zorgvuldige, actuele en feitelijk onderbouwde belangenafweging.


Conclusie en verzoek;

Op grond van bovenstaande feiten en juridische argumenten verzoek ik het College met klem om:

  1. De voorgenomen bouwplannen voor het ESCS-terrein stop te zetten;
  2. Een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de feitelijke sportbehoefte in Sittard-Geleen;
  3. Prioriteit te geven aan natuurbehoud, klimaatadaptatie en leefbaarheid, conform de zorgplicht uit de Grondwet, de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet;
  4. Dit bezwaar in behandeling te nemen en mij conform de Awb tijdig schriftelijk te informeren over de vervolgstappen.

Met hartelijke groet,

Peter Vola

Scroll naar boven