Het College van Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad
Postbus 18
6130 AA Sittard
Sittard 13 oktober 2025
Betreft: Verzoek tot structurele verbetering verkeersveiligheid Hemelsley.
Geacht college,
Met deze brief willen wij en de bewoners van de Hemelsley in Sittard, onze ernstige
zorgen uitspreken over de huidige verkeerssituatie in onze straat. Ondanks dat de
Hemelsley binnen de bebouwde kom en een 30 km/zone valt, wordt er structureel veel te
hard gereden. De straat functioneert in de praktijk als een doorgaande verkeersroute in
plaats van een woonstraat.
Deze situatie leidt dagelijks tot zeer gevaarlijke en onaanvaardbare situaties voor
voetgangers, fietsers en spelende kinderen.

  1. Huidige problematiek;
  • Er wordt aanzienlijk veel te hard gereden, met snelheden die regelmatig boven de
    70km/u liggen.
  • Zebrapaden worden genegeerd, voetgangers moeten vaak letterlijk rennen om over
    te kunnen steken of durven niet meer over te steken.
  • Kwetsbare verkeersdeelnemers, met name ouderen, kinderen en gebruikers van
    scootmobielen, lopen voortdurend gevaar.
  • Onlangs is zelfs een scootmobiel omver gereden, wat de urgentie van de situatie
    pijnlijk duidelijk maakt.
  • De huidige snelheidsremmende maatregelen zijn onvoldoende effectief: drempels
    liggen te ver uit elkaar, zijn te vlak uitgevoerd en missen visuele kracht.
    De Hemelsley voldoet hierdoor niet aan de eisen die passen bij een veilige
    30 km/straat.
  1. Verzoek tot structurele maatregelen;
    Wij verzoeken het College om op korte termijn een herziening van het ontwerp en de
    inrichting van de Hemelsley op te starten.
    Onze aanbevelingen zijn gebaseerd op principes van Duurzaam Veilig, CROW-richtlijnen
    en succesvolle voorbeelden uit andere (woon)straten.
    Aanbevolen maatregelen;
  2. Volwaardige inrichting als 30 km/straat
  • Toepassen van klinkerverharding of rood asfalt om snelheid visueel te
    beperken.
  • Asverschuivingen of slinger in de rijlijn om doorgaand rijgedrag te
    ontmoedigen.
  1. Veilige oversteekplaatsen;
  • Alle zebrapaden uitvoeren met waarschuwingsborden en verlichting
  • Toevoegen van middeneilanden bij brede oversteken en duidelijke markering
    in contrasterende bestrating.
  1. Verkeersremmende inrichting om de 60–80 meter;
  • Wisselend links/rechts, groene eilanden, of kleine wegversmallingen.
  • Fysieke maatregelen die automobilisten dwingen tot een lagere snelheid, niet
    enkel visuele waarschuwingen.
  1. Groene en sociale inrichting
  • Toevoegen van bomen, lage beplanting, en zitplekken om de straat een
    duidelijke verblijfsfunctie te geven.
  • Dit vergroot de leefbaarheid én verlaagt de rijsnelheid door een meer
    stedelijke uitstraling.
  1. Overgangsmaatregelen en handhaving;
  • Plaatsing van een snelheidsdisplay (“U rijdt … km/u”) als tijdelijke maatregel.
  • Gerichte snelheidscontroles totdat de fysieke herinrichting is gerealiseerd.
  • Flitspaal permanent
  • Verkeersborden met de melding dat: Rechts voorrang heeft
  1. Oproep;
    Wij verzoeken het College dringend om:
  • De veiligheidssituatie van de Hemelsley officieel te laten beoordelen,
    (verkeerskundige schouw);
  • In overleg met bewoners een herinrichtingsplan uit te werken;
  • En te voorzien in een tijdelijke veiligheidsaanpak zolang structurele maatregelen
    nog niet zijn gerealiseerd.
  • Ook vragen wij nogmaals aandacht voor de kruising: Hemelsley-dr.Nolenslaan, die
    na de aanpassing nog gevaarlijker geworden is in praktijk. Ook hiervan zijn
    voldoende praktijkvoorbeelden.
    Wij, de inwoners en Democratisch Burger Belang sgb zijn graag bereid om actief mee te
    denken bij de uitwerking van de plannen en stellen voor om hierover op korte termijn in
    gesprek te gaan.
    Gelet op de ernst van de situatie, verzoek ik u dringend om een inhoudelijk en volledig
    antwoord op korte termijn.
    Wij zien de beantwoording van deze vragen met belangstelling tegemoet
    Met hartelijke groet,
    Peter Vola
Scroll naar boven